den 8:e februari..

..bär det av till Paris! Ända sedan jag började läsa franska i sexan har jag vetat att jag vill åka till Paris efter gymnasiet och plugga franska, jag vill lära mig prata flytande! tänk att kunna alla språk i hela världen..! Då kan man ju prata med alla=).. 
I mörka vintertider behöver man något att se fram emot, så jag drog ihop ett litet gäng väninnor och bokade en svinbillig helgresa till min framtida bostadsort: Paris. De lyckliga är: jag, Amis, Mimp, Jackie och Anna.

I våras var jag i Paris med skolan och bodde i en fransk familj i en vecka. Vi pratade nog mer franska en svenska under hela veckan. Det var så kul att kunna ta sig runt på ett annat språk! Så jag tänekr minsanna göra rikigt krångliga restaurant beställningar i februari så jag får träna lite...

Degas balettdansöser

monet

Musée d'Orsay bör man ju inte missa om man åker till Paris. Här finns bland många andra Degas och Monet. Je les aime!

sacre coeur
Montmartre svängde vi också förbi, här fann vi Sacre Coeur som definitivt är värt ett besök, och gå in! där finns en enorm kupol som bara måste upplevas..den är "stunning"
sexodrome

Vi sprang även på lite annat spännande..För den som är intresserad av porrbutiker så kan jag rekommendera gatorna runt Place de Clichy. Jag överdriver inte när jag säger att det låg minst 15 butiker i rad..

moulin rouge

Ja och Moulin Rouge är ju kul att se även om man är fem personer på ett paraply i spöregn.

notre dame

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om Notre Dame. Stort. Magnifikt. Kallt att vänta utanför. Men solen ligger ju snyggt på bilden.

au printemps

Printemps: Ett av Paris finare varuhus..tänk Åhlens City gånger 10 i storlek och fräshhet.

gravdikt

Den här dikten satt på en gravsten bredvid Van Goghs grav. På svenska blir det ungefär:
Sedan dina ögon har stängts så slutar mina inte att gråta.
Fast det är förstås betydligt vackrare på originalspråket.


rraassuuupp♥

Kommentarer:
Postat av: Amis

Det ska bli jätte trevligt att åka. Och jag lovar att du får en hel del avancerade beställningar att göra åt mig. Tack för att du finns


Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits