skånerapport

Hej och välkommen.

Nu är jag på mitt nya landställe i Skillinge :D:D:D
Amis är på Mauritius, Calle utanför Zenegal, Anna på väg till Riga..men för tillfället är jag inte ett dugg avundsjuk. vi har det så himla bra här.

Mamma och jag flög ner till Malmö imorse, sen rusade vi igenom flygplaten för att ta en taxi till Svedala, där Pågatåget skulle ta oss till Simrishamn. Vi åkte förbi diverse småbyar, sedan stannade vi i Tomelilla i kanske 10 minuter. När tåget började rulla igen, så rullade det tillbaka åt samma håll som vi kom ifrån!! Nervösa över att vi missat något slags byte eller nåt, grabbade vi tag i konduktören. Men det här var även hennes oskuldsrutt så här långt söderut med Pågatåget, så hon var lika förvirrad hon..haha...Men tåget svängde tydligen en hel massa och fortsatte söderut i alla fall, och fram kom vi ju som tur var=)
Väl framme i Simrishamn handlade vi massa god mat för vi tänkte laga ett recept från Cosmopolitan. Bön- och sesamsallad med stekt tonfisk. men mataffären i Simrishamn var inte fullt så välsorterad som hötorgshallen, så vi bytte sesamfröna mot solroskärnor och tonfisken mot kyckligfiléer..hehe..(supergott blev det i alla fall!) Jag förökte hitta receptet på internet för at kunna länka, men misslyckades. Om någon läser och dreglar, så finns det på sidan 172 i senaste Cosmopolitan=P

När vi efter en kvick tur i Olles Taxi äntligen kom fram till huset, som ligger ca en mil utanför Simrishamn, var jag tvungen att gå husesyn för jag mindes inte hur allt såg ut..och jag Ssstormtrivs! appropå storm var Andréa orolig över att hustaket skulle ha flugit av i stormen som svepte över landet i helgen. Men det var kvar, som tur var=). Sedan kom Kicki, Gunnar, Eddie och Olof över på fika. Dilba (hunden) sprang runt som tokig hah..sniffade i varje hörn och i alla sängar och soffor..gullebulle..

Sedan lagade jag och mamma vår middag, den blev otroligt god verkligen..u should try it! I tidningen stod det: "en snabbversion av den italienska klassikern tonfisk och bönor är en succé för de fiskälskande vattentecknen", de syftar alltså på Fiskarna, Kräftan och Skorpionen..men varken jag eller mamma är något av dessa stjärntecken..menmen det var en smakupplevelse ändå!
Vi satt och pratade om allt möjligt vid middagen, från missfall till mjölkallergi. Och mamma berättade sitt livs historia efter gymnasiet, det är verkligen roligt att höra vad man kan göra med sitt liv, det finns så oändligt många olika vägar! Mamma började liksom på banken, sen jobbade hon på KSSS Sjöbod i PK-huset och var ansvarig för italienska och franska märkens återförsäljning på modemässan flera år i rad. Men sedan pluggade hon socialvetenskap och jobbade med människor som blivit utvecklingsstörda i vuxen ålder. Men nu är hon i stället ekonomiansvarig på det privata vårdföretaget.. herregud vad man kan byta inriktning totalt! Hon började liksom plugga igen när hon var 40, och säger att det var bland de roligaste åren i hennes liv.
Jag har så många möjligheter som ligger för mina fötter..om lite mer än 200 dagar får jag ta steget över tröskeln. Fast jag har redan gått genom en ganska lång hall, jag menar att livet inte börjar i och med att jag tar studenten, det började för 17 år sedan. Eller kanske till och med i samma sekund som mamma och pappa skänkte mig en tanke. Redan då formades det som skulle bli jag, av deras förväntningar.

Mimp my darling, i natt fick jag ett sms av henne där hon bad mig strunta i skåne och följa med henne till Gotland i stället. Det hade varit väldigt väldigt mysigt det också, jag längtar faktiskt lite till Visby! Eller inte just nu för nu är det ju så bra här, men Café Boheme i Visby skule jag inte banga på.

Jag och mamsen (ojj det kallar jag henne aldrig!) gick en promenad runt i Skillinge, jag hittar verkligen inte hehe..Det finns väldigt många fina hus och mysiga gator och jag ska söka sommarjobb härnere nästa sommar. Det finns faktiskt två restauranger: Hamnkrogen och Skillingebörsen. Dessutom finns det en Ica-butik, en skeppshandel, och det ska starta en pizzeria i hamnen! herregud vilken exploatering haha..

rrassuuupp♥

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits